DOOR Rajhen Ramoutar

vr 30 juni 2023

Het deuntje “Be Like Mike” zit nog steeds in mijn hoofd. En hoewel ik niet eens geboren was in 1991 kan ik deze commercial en advertenties nog steeds dromen. Nu haal ik mijn inspiratie en kennis voor advertenties altijd uit het verleden, maar waarom was dit zo goed?

De test der tijd

Dingen die de test der tijd hebben doorstaan bevatten altijd een harde kern van waarheid waar we van kunnen leren. Zo is de “Be Like Mike” advertentie er ook eentje waar je u tegen kunt zeggen. Waarom? Van jong tot oud wou iedereen in Amerika en omstreken zoals Michael Jordan zijn.

Gatorade Reclame

Gatorade wist een reclamedeal met “The Greatest” te sluiten en wist dit vervolgens perfect te adverteren. Want ja, met Michael Jordan heb je zowel je Social Proof als Expert Status direct te pakken

Maslow

Hoe je het went of keert Maslow zou trots zijn op deze advertentie. Zo werd er namelijk perfect ingespeeld op de menselijke behoefte van erkenning en waardering.

Aristoteles

De drie middelen van overtuiging van Aristoteles werden ook perfect ingezet. (Ethos, Pathos en Logos)

Ethos = Overtuigen door middel van autoriteit. Hoe? Michael Jordan is de beste basketballer, dus als hij iets zegt zal het vast waar zijn.

Pathos = Overtuigen door middel van emoties. Hoe? In deze commercial laten ze verschillende leeftijden van kinderen tot volwassenen zien + een Michael Jordan die hard aan het werk is om de beste te zijn. Vervolgens door Gatorade te drinken wordt hij dat. (volgens de commercial natuurlijk) En wie wil nou niet de beste zijn? Wie wilt nou niet zoals Mike zijn?

Logos = Overtuigen door Logica. Hoe? Tja, als Michael Jordan de beste basketballer ter wereld dit drinkt en zegt dat het hem beter maakt, dan moet het wel waar zijn. Het is logisch dat een sportman alleen het beste preached.

Voeg alles bij elkaar en voilĂ  een ijzersterke advertentie uit 1991 waar ik inspiratie uit haal om advertenties in anno 2023 te bedenken en te adverteren op social media.

Ben je helemaal niet bekend met deze commercial? Dan zou ik hem zeker even checken: https://www.youtube.com/watch?v=b0AGiq9j_Ak

Hulp nodig met je advertenties?

Get in touch!